Na sever hezky s Caddym
Délka tripu: 14 dní, 12 nocí v Caddy
Země: Dánsko, Norsko, Švédsko
Kdy: 14.8. – 28.8. 2021
Odchozeno: 120 km a 7 hiků
Ujeto: 5 122 km
Po letech cestování letadlem a půjčování nevyzkoušených aut na místě jsme se v době covidové rozhodli pro změnu. Nespoléhat se na nikoho jiného než na sebe a být vlastním pánem svého času. S autem s vestavbou jsme po mnoha doporučení od známých sáhli po Norsku. Během čtrnácti dní jsme objevili jen malou část krás, které Norsko nabízí, i tak ale můžeme podobný trip vřele doporučit.
Trip Video
Na severském tripu jsme sebou měli poprvé kromě mobilů i dron, takže jsme sestříhali krátký report toho nejlepšího.
Top hikes
1. Kjeragbolten
Hned první hike v Norsku byl parádní výšlap na kámen mezi skálami nad fjordem Lysefjord. Hike s názvem Kjeragbolten má kolem jedenácti kilometrů a cesta tam i zpět s převýšením přes 1000 metrů nám zabrala přes šest hodin. Map
2. Ledovec Buarbreen
Hodně nás baví ledovce a výšlap na jeden z nich nechybí ani v našem výběru top hiků. Při cestě na ledovec Buarbreen v NP Folgefonna nás sice nepotkalo nejlepší počasí, o to větší paráda je dostat se až k věčnému sněhu a ledu. Tříkilometrový výlet zabral přes tři hodiny. Map
3. Trolltunga hike
Asi nejznámější hike v Norsku a jeden z top pro “hobíky” na světě je třicetikilometrový maraton na Trollí jazyk. Celodenní trip zabral osm hodin a měl několik fyzicky i psychicky náročných úseků, o to větší je odměna, když dorazíte do cíle. Map
Den 1
Caddyho jsme naložili až po střechu vybavením s tím, že do auta se prostě vejde všechno. Vyrazili jsme na třináctihodinovou cestu z Prahy přes Německo až do jednoho z nejsevernějších měst v Dánsku – Hirsthals. Na 1200km za den je vhodný i pro zkušené řidiče se aspoň na pár hodin vystřídat. Zaparkovali jsme na pláži přímo u Severního moře a poprvé nastavili Caddyho do režimu spánku. Nebát se, že auto podzámčí moře a zasekneme se kvůli přílivu na pláži, vyspali bychom se královsky, ale to si všechno sedne.
Den 2
Ráno lehce bojujeme s tím, kam jsme v autě odložili večer důležité věci (klíče od auta, mobil atd.), ale chce si jen najít systém. Koupili jsme špatnou plynovou bombu na vaření, tak čaj odkládáme a trajektem vyrážíme do Norska. Cesta s pár vlnkami na moři do Kristiansandu se neobejde bez kontroly očkování proti covidu. Než nakouknete do nádherné norské přírody, musíte projet nudnější okresky, po kterých se nedá jet příliš rychle. Pak už ale proniknete do serpentin a spánek u jezera Utsikt Tjodanpollen, kde jsme byli úplně sami stál za to.

Den 3
Začínáme přicházet Caddymu na kloub. Klíče od auta jsem dnes ráno hledal už jen deset minut. Je luxusní moct fungovat kompletně uvnitř, když ráno prší, fouká a je zima. Uvařit si kafe a nasnídat se vevnitř je hodně příjemný. Když ale vykoukne slunce, okamžitě vylétám s dronem a obhlížím okolí. Hlavně jsme šli první hike na Kjeragbolten a v pěkném počasí jsme si ho luxusně užili. Rád si ale pak zalezeš zpátky do auta a zatopíš si. Večerní film na tabletu taky slušný, projektor jsme i přes úvahy nakonec nevzali.

Chci si přečíst celý trip
Den 4
Druhý celý den v Norsku – druhý hike. Prostě, když tu chcete něco vidět, musíte pěšky a není to zdarma. Ještě včera odpoledne jsme přejeli další luxusní serpentinkou do kempu, kde přišla koupačka v ledovém jezeře. Počasí zatím drží, tak se věci z hiků můžou vždycky po dojezdu vyvěsit přes auto ke stromu na provázku. Plus vaření s otevřeným kufrem a stolkem venku je taky pecka. Bohužel nám neklaplo úplně počasí na výlet na tzv. Kazatelnu neboli Priekestolen a když jsme dorazili na vyhlídku na Lysefjord, byla totální mlha. Stačilo ale popolézt na vedlejší kopec a fjord krásně vykouknul. Po kratším tripu jsme absolvovali ještě čtyřhodinový přejezd do další lokace. Člověk se tu musí naučit využívat trajekty a jezdit po okreskách opatrně, na užší průjezdy i ceny trajektů pomůže, že Caddy je osobák. Navečer jsme dorazili k fjordu Kraftmuseet a městečku Odda, odkud se vyráží na ledovec Buerbreen.
Den 5
Včera jsme si lehce stěžovali na počasí, ale to nebylo nic oproti dnešku. Národní park Folgefonna a ledovec Buerbreen nás přivítal hned ráno totálním lijákem. Protože ale nejsme z cukru, vyrazili jsme v plné polní na trip, který měl mít délku jen něco přes tři kilometry. Tentokrát ale nebyla zásadní délka, ale spíš obtížnost výšlapu. Ten připomínal lehké horolezení a tak jsme se nahoru vyšplhali po více než hodině úplně promočení. Výhled na ledovec ale přeci jen stál za to. Báli jsme se, že po návratu budou trable s mokrými věcmi, Caddy ale zase vše vyřešil. Po vestavbě se rozvěsily mokré věci, topení se zapnulo naplno a rychle se prohřívaly jak naše kosti, tak promoklé batohy, boty a oblečení. Po krátkém přejezdu jsme nechali ještě chvíli nastartováno (benzín je tu sakra drahý) a dosušili zbytek věcí na další hike. Večer přišly na řadu zásoby vína z vestavěné lednice, skládací vinné sklenky stojí za to.
Den 6
Naplánovat si na pátý den v řadě nejtěžší výšlap asi nebyl nejchytřejší nápad, ale na to už se historie neptá. Máme v nohách 30 ostrých kilometrů s převýšením přes kilometr a víme, jaké je to zdolat slavný Trolí jazyk – Trolltunga. Zkoukli jsme na vrcholu žádost o ruku a po cestě zpátky už bolavé nohy počítaly každý krok. Do Caddyho na parkovišti jsme spíš tak vpadli a přes hodinu jen vydýchávali celodenní trip. Po přejezdu jsme vzali zavděk horkou sprchou v kempu, rozložili Caddyho na letiště v zadní části a nezmohli se na nic.
Den 7
Náročný předchozí den si říkal o volnější pokračování, prováleli jsme tak dopoledne za krásného počasí v autě a dál vyrazili až odpoledne, tentokrát jen autem. Dojeli jsme ke krásnému vodopádu Voringfoss, užili si v autě kruhový objezd v tunelu (norský unikát) a zakempili v městečku Undredal. Systém na nalezení věcí je již prakticky dokonalý, situaci jen lehce komplikují vršící se hromady špinavého oblečení, proto se s nimi musí obezřetně.
Den 8
Stále se projevují dozvuky předvčerejšího náročného výletu, ale je to už přeci jen lepší, takže jsme si dovolili větší aktivitu v podobě půjčení motorového člunu a projetí fjordu Aurlandsfjorden, který samozřejmě sahá až do moře. První řízení motorového člunu je určitě těžší, než ovládání Caddyho, tak jsem lehce bojoval, ale oba jsme se předvedli jako šikovní řidiči. Zpátky za volantem jsme vyrazili přímo na úpatí ledovce Nigardsbreen, který budeme zdolávat zítra.
Den 9
Odpočinutí po dvou volnějších dnech jsme bez větších problémů zdolali kratší hike na ledovec Nigardsbreen za krásného počasí a ještě za sluníčka zpět v autě přejeli k vyhlášenému jezeru Lovatnet. V ledovcovém jezeru se otrlejší mohli i vykoupat a přímo na pláži jsme vybrali noční parkovací místo pro Caddyho.
Den 10
Další část putování probíhala z velké části v autě – vzdálenosti jsou tu velké a nepřekonávají se zrovna rychle. Užili jsme si ale několik hodin zírání z okénka na nádhernou norskou přírodu. Mrkli jsme se na ostrůvek Runde, kde nám o dva týdny uteklo hejno papuchalků, a poté jsme konečně dorazili do národního parku Jotunheimen, kde v kempu měli první točené pivo našeho výletu (250 Kč za půllitr, pak si jedno nedej).
Den 11
Počasí v Norsku bývá nevyzpytatelné, v horách o to víc a právě o tom jsme se přesvědčili dnes. V plánu byla nejvyšší norská hora Galdhoppingen, která slibovala kus pochodu po sněhu, ale špatné počasí už bylo ráno v údolí a nakonec jsme se tak rozhodli neriskovat a ušetřit síly na poslední očekávaný hike.
Den 12
Včerejší přejezd nás zavedl k malému jezírku kousek od většího a známějšího jezera Gjende. Noční přespání bylo lehké dobrodružství, protože opravdu hodně foukalo a to s chudákem Caddym docela dost mávalo. Když se pak hýbe auto, zákonitě se hýbou i věci (a lidi) uvnitř. Při otevřených okénkách se auto houpe méně, zato ale fičí taková meluzína, no prostě v noci to byla trochu divočina. Vítr se projevil i u našeho posledního výšlapu, když jsme se v půlce krásného výletu po hřebenech museli otočit a vrátit zpět, protože nám vítr nedovoloval pokračovat bezpečně v cestě dál.
Den 13
Dnešek byl komplet strávený v autě přesunem z centrálního Norska až na východ Švédska, do města Kalmar, navštívit bratra od mé přítelkyně Anči. Na dvanáctihodinové cestě jsme si užili zejména stádo sobů, což byla opravdu velká věc a pak všudypřítomný déšť.
Dny 14 a 15
V divokém závěru výletu jsme strávili necelých 24 deštivých hodin v Kalmaru, abychom se pak přesunuli autem na 24 deštivých hodin v Kodani, vyspali se v hotelovém pokoji (normální postel), absolvovali přejezd světoznámého Öresundského mostu mezi Malmö a Kodaní a přejeli až na západ Dánska do města Geser. Odtamtud náš trajekt převezl do německého Rostocu a my mohli pokračovat volně zpět do Čech. S Caddym nebyl za celou cestu žádný problém.
Nedávné expedice
Koukněte i na další expedice, který Caddy zvládl!
Krkonoše na skialpech
Délka tripu: 3 dny, 2 noci v Caddy Destinace: Krkonoše Kdy: 5.2. - 7.2. 2021 Odchozeno: 25 km Ujeto: 300 km Zajet si na víkend na hory, kde zrovna kydá čerstvej prašan. Neřešit ubytování. Prostě se jenom zabalit a vyrazit. Dojet si přesně tam, kam chceš a když...
Recent Comments